Nyheter

”Allt bygger på kundens behov”: Alexander Strömstedt, vd iZave

Alexander Strömstedt, vd för iZave, har varit med från början när bolaget startade 2005. Just nu är en av hans främsta uppgifter att leda bolaget i en stor förändringsresa. I höstas köptes iZave av det danska bolaget NewCap, därmed tog Alexander och de andra medarbetarna ytterligare ett stort steg mot att bli ett nytt sorts finansbolag med ett nytt namn, iZave, vilket blev officiellt i mars i år.

Kan du inte berätta lite mer om den förändring iZave gått igenom i samband med namnbytet.
– Det var dags att uppdatera varumärket för att spegla det faktum att vi i mångt och mycket är ett nytt företag idag. De senaste åren har iZave gått från att uteslutande förmedla andra företags produkter till att främst utveckla och förmedla en egen depå och fonder samt förvaltningstjänster som förvaltas av bolaget.

Vilka trender ser ni från ert håll just nu inom rådgivningsbranschen?
– Ökad tydlighet och digitalisering är de viktigaste trenderna. Strukturerade produkter har blivit alldeles för komplicerade och vi har precis som många andra lämnat dem för satsa på mer lättillgängliga och överblickbara lösningar. Samtidigt blir rådgivning och sparande generellt allt tydligare. Här ska iZave vara en föregångare, kunden ska enkelt kunna förstå sitt eget upplägg och tydligt se exakt vilka avgifter som finns.

Finansbranschen har lågt förtroende – varför är det så tror du?  
– Branschen har till stor del sig själv att skylla. Bankerna har haft för mycket makt – andra har rättat sig för mycket efter deras villkor och vad som gynnar banken.

– Samtidigt har produkterna varit för komplexa, man har varit otydlig och misslyckats med att förmedla värdet av rådgivning. Förvaltning kan vara komplext och kräver därför tydlighet.

Varför behövs rådgivning enligt er på iZave?
– Det är som en personlig tränare, kunden tar tag i något som annars känns jobbigt och svårt. Samtidigt undviker man skador, tränar bättre och mer när man vägleds av någon än om man gör det på egen hand. Rådgivning är till för dem som inte har kunskap, tid eller energi att förvalta sitt eget kapital och det har visat sig ge bättre avkastning.

– Genom att samarbeta med en rådgivare får man hjälp att styra sina impulser, magkänslan är sällan ens bästa vän när det handlar om sparande. Många jämför rådgivning med gör-det-själv-lösningar där man måste sitta på egen hand och genomföra transaktioner och pekar på att rådgivning har högre avgifter. Det stämmer jämfört med sådana produkter, men rådgivning är inte till för det fåtal som har kunskapen, viljan och tiden att aktivt sköta sin egen förvaltning. Rådgivning är till för alla som vill ha hjälp. Det är två olika tjänster som ytterst tilltalar olika människor med olika intressen.

Ni har nya ägare – berätta.
– Nasdaq-noterade bolaget NewCap köpte iZave 2016 vilket ger nya muskler och snabbare fötter, våra kunder kommer erbjudas en rad nya tjänster lösningar framöver.

Vilka nya iZave-tjänster kan vi vänta oss?
– Vi har redan lanserat videorådgivning och livechatt och det kommer fler digitala tjänster framöver. Allt bygger dock på en personlig rådgivning som utgår från respektive kunds behov, det kommer alltid att vara kärnan i vår verksamhet.

2017-09-19T13:07:01+00:00